Sigrid van Aken in Het Parool: ‘We gaan voor het tweede 10 miljard'

Boudewijn Poelmann, founder and CEO of Novamedia, has been included in the list of the World's Top 25 Eco-Innovators presented by the American magazine Fortune. This list comprises individuals from business, science and government throughout the world who have shown the most ‘creativity’, ‘drive’ and ‘know-how’ in combatting climate change over the last year.

Sigrid van Aken, CEO van Novamedia, is geïnterviewd door Het Parool. In het gesprek, dat zaterdag 28 november jl. werd gepubliceerd, vertelt ze over haar ambities, ondernemerschap, idealen en haar persoonlijke achtergrond.

Sigrid van Aken nam het stokje in februari over van ondernemer en oprichter Boudewijn Poelmann. In ​het interview met Het Parool ​vertelt ze over haar groeiplannen. ‘In de afgelopen dertig jaar hebben we 10 miljard euro kunnen weggeven aan goede doelen. Daarbij zijn landen als Duitsland en Groot-Brittannië voor ons een enorme groeimarkt.'

'Ik wil graag verder uitbreiden naar andere landen - er is interesse vanuit Canada en we kijken naar mogelijkheden in Frankrijk. En natuurlijk de bestaande loterijen in de vijf landen waar we al zitten succesvol houden en verder laten groeien. We gaan voor het tweede 10 miljard.’

Als een van de uitdagingen voor Novamedia noemt ze de legalisering van de gokmarkt. ‘Over een half jaar wordt het online gokken gelegaliseerd in Nederland. We krijgen dan te maken met een nieuwe vorm van concurrentie. Achter die online gokbedrijven zitten vaak grote commerciële bedrijven. Wij hebben als fondsenwervende loterijen een heel ander product, maar we bewegen ons wel allemaal op de dezelfde markt van kansspelen. We zullen moeten vechten om onze opbrengsten voor het goede doel te kunnen handhaven.’

Sigrid van Aken wijst in het interview op de unieke governancestructuur die Novamedia onderscheidt van andere bedrijven. Er zijn geen aandeelhouders die op winst azen. ’De aandelen zijn bij ons in handen van een stichting, hierdoor zijn we ook niet over te nemen door een commerciële partij. Het doel van deze structuur is dat de beslissers allemaal hetzelfde doel voor ogen houden: maatschappelijke waarde creëren. Hierdoor kunnen we duurzaam ondernemen en zijn we niet gedwongen tot kortetermijnwinstjes of succesjes om aandeelhouders te pleasen.’

Lees het volledige interview bij ​Het Parool.

Sigrid_van_Aken_Het_Parool.jpg
Sigrid van Aken in Het Parool