Duurzaamheidscompetitie van Postcode Loterij reikt ondernemers de helpende hand
Vandaag zijn de 25 genomineerden van de Postcode Lotteries Green Challenge 2020 bekendgemaakt. Zij maken nog kans op één van de vijf finaleplaatsen en daarmee op de hoofdprijs van 500.000 euro. De jaarlijkse, internationale duurzaamheidscompetitie van de Nationale Postcode Loterij helpt startende ondernemers hun groene innovaties verder op de markt te brengen, met prijzengeld en begeleiding. Naast de hoofdprijs van een half miljoen euro ligt er een prijs van 200.000 euro klaar voor de tweede plaats. De overige drie finalisten ontvangen 100.000 euro. Naast het prijzengeld ontvangen alle finalisten ruim zes maanden coaching om hun zakelijke kansen te optimaliseren.


Postcode Lotteries Green Challenge 2020 van start

Groene start-ups uit Nederland, Duitsland, Groot-Brittannië, Noorwegen en Zweden, de landen waar een Postcode Loterij is, kunnen weer kans maken op een finaleplaats van de Postcode Lotteries Green Challenge. Deze internationale duurzaamheidscompetitie is uitgegroeid tot een van de grootste jaarlijkse wedstrijden ter wereld. In totaal is er 1 miljoen euro beschikbaar voor de vijf beste inzendingen, waarvan 500.000 euro voor de winnaar, plus coaching. Met deze internationale wedstrijd helpt de Nationale Postcode Loterij start-ups hun innovaties voor een duurzamere wereld op de markt te brengen. Aanmelden kan tot 1 april 2020 via www.greenchallenge.info.


Pied à Terre, een van de grootste reisboekhandels van Europa, zet zijn winkel voort vanuit boekwinkel Scheltema in Amsterdam. Vanaf januari 2020 kunnen reislustigen aan het Rokin terecht voor wandel-, fiets- en wegenkaarten, wandkaarten, reisgidsen en atlassen. Volgens eigenaar Paul Vigeveno is de locatie van de unieke reisboekhandel als shop-in-a-shop in het grotere Scheltema heel aantrekkelijk voor reis- én boekenliefhebbers. Vigeveno gaat zich concentreren op de reisonderneming met dezelfde naam.


Field Factors (Delft) heeft een ton gewonnen tijdens de finale van de Postcode Lotteries Green Challenge 2019. In de Amsterdamse Gashouder pitchte Karina Peña, CEO Field Factors, voor een internationale jury haar start-up en bemachtigde uiteindelijk 100.000 euro voor haar groene onderneming. De hoofdprijs van 500.000 euro ging naar Swedish Algae Factory uit Zweden die een innovatief materiaal van algen ontwikkelde voor o.a. het efficiënter maken van zonnepanelen. De runner-up prijs van 200.000 euro ging naar nuventura uit Duitsland. Naast Field Factors wonnen ook Desolenator uit Groot-Brittannië en TEXEL Energy Storage uit Zweden 100.000 euro.


Nederlandse start-up in finale van Postcode Lotteries Green Challenge 2019

Field Factors (Delft) is één van de finalisten van de Postcode Lotteries Green Challenge 2019. Samen met vier groene start-ups uit Groot-Brittannië, Duitsland en Zweden staat de Nederlandse inzending op 3 oktober in de finale van de jaarlijkse duurzaamheidscompetitie van de Postcode Loterij. Met deze finaleplaats zijn de vijf finalisten verzekerd van tenminste 100.000 euro. De runner-up wint 200.000 euro en de winnaar gaat met 500.000 euro naar huis. Naast het prijzengeld krijgen alle finalisten toegang tot de Green Challenge DeepDive: een programma van 6 maanden waarin de start-ups ondersteuning en coaching krijgen in het verder brengen van hun onderneming. De loterij organiseert de internationale competitie dit jaar voor de 13e keer vanuit haar ideaal voor een groenere wereld.